Facebookstrategi för ditt företag

Caroline Wetter's picture

Detta är del 2 av artikelserien om Facebook, läs hur du bör presentera ditt företag på Facbook här.

Innan ni startar upp er företagssida på Facebook gäller det att ha en genomtänkt plan. Med en strategi för hur sidan ska drivas undviks de vanliga fallgroparna och ni får ut maximalt i marknadsföring.

Utse en ansvarig

Presentera ditt företag på Facebook Om ni är flera som kommer uppdatera sidan är det ändå bäst med en person som är ytterst ansvarig. På detta vis undviks det största misstaget bland företagssidorna på Facebook - att uppdatera för sällan. De som följer sidan tröttnar om sidan inte hålls vid liv. Faktum är att ert varumärke kan skadas om sidan inte uppdateras. Statistik visar att de som gillat en sida sällan återvänder. Istället är det i nyhetsflödet man läser och håller sig uppdaterad, att kontinuerligt publicera nya inlägg är därför viktigt. Var noga med att svara på frågor och funderingar snabbt, det inger förtroende och följarna känner sig betydelsefulla. En följare som märker ert snabba och positiva sätt får en stärkt bild av ert företag. Svaren kan gärna innehålla en länk till er webbsida.

Innehållet

Bestäm hur innehållet som kommer publiceras ska se ut. Försök att få en bred presentation av företaget som täcker in så mycket som möjligt av vad ni står för, det ger en helhetsupplevelse för besökaren. Kom överens med alla som kommer uppdatera vilken policy ni ska ha, vad som ska publiceras och inte, vilken typ av språk och ton som ska användas osv. Då Facebook är en snabb kanal rekommenderas att man mestadels skriver korta men slagkraftiga meddelanden. Ett sätt att få fler användare nyfikna är att ge sig in i diskussioner på forum och grupper som berör er bransch.

Inte bara reklam

Facebook ger möjlighet att engagera besökarna genom att publicera intressant innehåll, skapa diskussioner, undersökningar och tävlingar. På er sida kan användare få ta del av era produkter, tjänster och särskilda erbjudanden. Tänk dock på att besökarna inte vill bli överösta med information om ert företag. Det gäller att vara lite finurlig här. De företag som lyckats bäst på Facebook är de som vävt in information om företaget tillsammans med någon mer underhållande information.

Det jag sett på Facebook som verkligen engagerar och ger många så kallade ”likes” och kommentarer är bilder och historier. Så det jag skrev ovan om korta meddelanden stämmer inte fullt ut. Då och då kan det passa bra med någon längre historia som engagerar.

Låt era följare hålla igång sidan

Engagerade följare är lyckosamt. De gör sidan levande och gör fler nyfikna att börja följa er på Facebook. Hur får man då igång sina följare? Exempel på det kan vara att be följarna om åsikter. Det kan till exempel handla om en ny produkt eller tjänst som ni undrar vad era följare har för tankar om. Tävlingar är ett annat exempel som brukar vara populärt. Ge era följare någon form av mervärde genom exempelvis presentkort eller rabatt till nytillkomna följare. Genom Facebook möter ni era nuvarande och kommande kunder på ett informellare vis så våga bjud på er själva och var personliga.

Gör er sökvänliga

Det finns några knep för att man lättare ska hitta er Facebooksida. För det första bör ni meddela på er webbsida att ni nu finns på Facebook. Ju fler länkar som pekar mot er Facebooksida desto bättre. Försök även få sökmotorerna att lättare finna er Facebooksida. De flesta döper sin sida efter företagets namn. Ett knep är att även lägga till någon av era kända produkter eller tjänster till namnet, detta leder till att ni hamnar högre bland sökresultaten. Att ha många följare ger bättre placering i söklistan liksom att sidan uppdateras ofta med intressanta inlägg som många gillar.